Najważniejsze to być właściwym człowiekiem na właściwym miejscu. Reszta to tylko szczegóły.
Wszyscy jesteśmy trybikami w większych lub mniejszych maszynach, z których zbudowane jest społeczeństwo jako ostateczna machina. I jak w każdej maszynie wszystkie części muszą być doskonale dobrane, by całość pracowała bezbłędnie. Gdy tak nie jest, maszyna się psuje i w końcu przestaje działać. Stąd tak ważne jest to, aby każdy element znajdował się na właściwym, przeznaczonym dla niego miejscu.
Tak jest i w zwykłym, codziennym życiu (jeśli np. w rodzinie każdy spełnia rolę, w której czuje się dobrze, życie jest łatwe), i w środowisku pracy. Niezależnie, czy to firma rodzinna czy wielka, międzynarodowa korporacja. Gdy niewłaściwi ludzie wykonują pracę, do której nie są przygotowani, której nie czują, nic nie może działać prawidłowo.
Żeby tego uniknąć, można wykorzystać enneagram, niezwykły starożytny system określania ludzkich typów osobowości, oparty na greckiej, dziewięcioramiennej gwieździe.
Po co cierpieć w pracy?
Elżbieta T. skończyła studia na kierunku zarządzanie, po czym zatrudniła się w firmie produkującej napoje gazowane jako księgowa. Po pół roku była wykończona psychicznie.
– Szłam do pracy jak na ścięcie – opowiada. – Nie tylko dlatego, że praca była nudna, ale okazało się, że jestem beznadziejną księgową, co szef udowadniał mi na każdym kroku. Koleżanka poradziła, żebym zrobiła sobie w internecie test enneagramowy, który powie mi, czy w ogóle nadaję się do tej pracy. Wyszło, że jestem Dwójką, Pomocnikiem, a to znaczy, że powinnam pracować z ludźmi, a nie z cyframi. Znalazłam więc sobie inne stanowisko – jestem asystentką szefowej firmy pijarowskiej. I to jest to! Wreszcie jestem na właściwym miejscu.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że wybór odpowiedniej pracy jest niezmiernie ważny. Przecież to często połowa naszego życia! Albo i cała... Nikt nie chce czuć się jak dożywotni skazaniec w kamieniołomach. Właściwa praca uskrzydla, syci energią i często sprawia, że nasze życie osobiste lepiej się układa. Zła praca, która nas męczy, nudzi, potrafi zniszczyć związek, unieszczęśliwić rodzinę.
Żonglowanie ludźmi
Ale enneagram jest nieocenioną pomocą także i dla pracodawców, którzy dzięki temu będą mogli obsadzić stanowiska właściwymi ludźmi i w odpowiednich proporcjach. Bo na przykład, gdy w grupie osób pracujących nad jakimś projektem jest dwóch czy nawet trzech ludzi o osobowości Szefa, kłótniom nie będzie końca i w efekcie zespół się rozpadnie. Jeśli będzie zbyt wielu Mediatorów, to praca nigdy nie zostanie sfinalizowana.
Poza tym, jeśli wiemy, z jakim typem osobowości pracujemy, łatwiej nam będzie zmotywować go do działania. Na przykład Ratownikowi można zlecić analizę, gdzie mogą pojawić się problemy, bo jego paranoiczna dusza to jak kompas na kłopoty. Wizjoner z radością stworzy dalekosiężne plany rozwoju firmy. A jeśli ledwo wyrabiasz się z terminami, poproś o wsparcie Pomocnika, a potem pochwal go. Rozpłynie się ze szczęścia.
Co najważniejsze, to działa na każdym poziomie: w rodzinie, w szkole, w grupie przyjaciół, wszędzie! Fachowcy w wielkich korporacjach tworzą dziewięcioramienną gwiazdę (rys.1), która pomaga im określić, które typy osobowości najlepiej ze sobą współpracują, a które raczej pójdą na udry. Chodzi o to, że jeśli uda ci się zorientować, w czym ludzie są najlepsi i jak ich motywować, zadanie zostanie wykonane szybko i efektywnie, a ty odniesiesz sukces, a to przecież jest twój cel.
Słowo „Enneagram” pochodzi od połączenia dwóch greckich słów: „ennea” oznaczającego „dziewięć” oraz „gram” – „znak”. Enneagram to starożytna nauka – prawdopodobnie wywodząca się z bliskowschodniej tradycji sufizmu – która próbuje scharakteryzować osobowości ludzi oraz zachodzące między nimi związki. Dzieli ludzkie charaktery na 9 podstawowych typów. Każdy z nich ma swoje własne motywy działania sposoby rozwiązywania problemów. Enneagram został przypomniany przez chilijskiego badacza, Oscara Ichazo, w 1970 roku.
Charakterystyki enneagramu można wykorzystać zarówno w psychologii indywidualnej, jak i psychologii pracy do znalezienia odpowiedniego pracownika oraz ustawienia grupy roboczej tak, aby wszystkie zalety i talenty ludzi zostały właściwie i najlepiej wykorzystane. Dlatego też enneagram – a właściwie oparty na nim system opracowany na Uniwersytecie Stanforda – stał się narzędziem badania osobowości, używanym w wielkich korporacjach, m.in. w Silicon Graphics, Motoroli, Marriotcie, Poczcie Stanów Zjednoczonych.
Przeczytaj i znajdź siebie...
1. Perfekcjonista.
Chcesz wszystko robić tak jak należy, zgodnie z zasadami. Jesteś krytyczny, idealistyczny, wszystko i wszystkich nieustannie osądzasz i pouczasz. Uważasz, że tylko ty wiesz, jak sprawy powinny wyglądać. Sprawdzisz się jako: ksiądz, nauczyciel, kontroler jakości, architekt, dentysta, krawiec.
2. Pomocnik.
Jesteś wrażliwy, przemiły, pomocny, jednak czasami zbyt skromny, a nawet pokorny. Twoim kluczem do sukcesu jest sprawienie, byś stał się dla współpracowników po prostu niezbędny i niezastąpiony, jak matka dla bezradnych dzieci. Najważniejsze dla ciebie są związki międzyludzkie. Potrafisz manipulować innymi, ale często to dzięki tobie ludzie znajdują w sobie najlepsze cechy. Sprawdzisz się jako: terapeuta, asystent, pracownik opieki zdrowotnej i społecznej, specjalista od kontaktów z klientami, tzw. PR.
3. Producent.
Jesteś pełen entuzjazmu, efektywny w działaniu. Chcesz, by inni wiedzieli, że świetnie wykonujesz swoje obowiązki. Ludzie mogą cię uznać za charyzmatycznego przywódcę albo za sztywniaka pozbawionego wrażliwości. Dobrze działasz w grupie i doskonale motywujesz innych do pracy. Wspólne osiągnięcia wprawiają cię w dumę. Sprawdzisz się jako: polityk, szef, trener, administrator, autor poradników, przedsiębiorca.
4. Koneser.
Uwielbiasz piękno, prawdę, rzeczy skomplikowane i niezwykłe. Jesteś twórczy, nieco melancholijny, masz duszę romantyka. Niekiedy wychodzi z ciebie snob. Często podejmujesz decyzje w oparciu o emocje. Niektórzy uważają cię za zarozumiałego, sarkastycznego i krytykanckiego, ale ty patrzysz na siebie jak na mecenasa
sztuki. Sprawdzisz się jako: artysta, krytyk sztuki, projektant, autor beletrystyki, aktor.
5. Doradca.
Lubisz obserwować świat z boku i zbierać informacje. Jesteś inteligentny, niezależny i samowystarczalny. Przejmujesz się sprawami świata. Czasami innym wydajesz się zdystansowany. Sprawdzisz się jako: naukowiec, badacz, analityk, przedsiębiorca, doradca, dziennikarz, autor literatury faktu.
6. Ratownik.
Więcej czasu spędzasz na myśleniu, co może pójść nie tak, niż na tym, co mogłoby pójść dobrze. Zawsze jesteś przygotowany na wszystkie ewentualności, a czasami wpadasz nawet w paranoję. Lepiej działasz w obronie niż w ataku. Jesteś lojalny, zaangażowany, można ci zaufać, ale miewasz skłonności do zamartwiania się. Masz talent do odkrywania tajemnic i ukrytych motywów działania innych. Sprawdzisz się jako: detektyw, żołnierz, policjant, szpieg, profesor, planista strategiczny, analityk ryzyka.
7. Wizjoner.
Zaangażowany, energiczny, optymistyczny aż do przesady. Doskonale pracujesz w grupie, we wszystkim widzisz dobre strony. Czasami jesteś tak pochłonięty tym, co może być, że nie widzisz, jak jest, i dlatego niekiedy ludzie uważają, że jesteś nieodpowiedzialny i narcystyczny. Ty natomiast wolisz określenie „idealista”. Sprawdzisz się jako: konsultant, wynalazca, satyryk, naukowiec teoretyczny, pisarz, a także w każdym zawodzie, w którym będziesz inspirował i zachęcał.
8. Szef.
Pragniesz władzy i masz w sobie siłę i spryt, by ją dostać. Nigdy nie uciekasz przed walką czy konfrontacją, a nawet czasami ich szukasz. Potrafisz zbudować prawdziwe imperium, a jednocześnie jesteś opiekuńczy wobec swoich podwładnych. Sprawdzisz się jako: menedżer, dyrektor, przywódca polityczny, przedsiębiorca budowlany, makler, sportowiec.
9. Mediator. Nienawidzisz konfrontacji i niezgody, więc robisz wszystko, by utrzymać pokój. Jesteś opanowany, potrafisz iść na kompromisy, więc łatwo przychodzi ci łagodzenie zaognionej sytuacji. Doskonale wyczuwasz emocje w grupie. Niektórzy uważają, że jesteś niepewny siebie i nie umiesz podjąć decyzji. Sprawdzisz się jako: dyplomata, pracownik poczty, menedżer, terapeuta, kadrowiec, negocjator.
Ewa Ray
Sprawdź jakim jesteś typem! Zrób test -----> Test osobowości