II KAPŁANKA
cz. 1 - symbolika karty
Kapłanka, Arcykapłanka lub Papieżyca reprezentuje kobiecą siłę duchową. Postrzega się ją jako następczynię dwóch staroegipskich bogiń, Izis oraz Hathor, opiekunki umierających i umarłych. Natomiast według kabalistów, Kapłanka jest również Szechiną, żeńskim aspektem Boga. Omawiając genezę wizerunku, należy też odwołać się do XII–wiecznej legendy o tajemniczej papieżycy Joannie.
Najważniejszą cechą Wielkiego Arkanu II. jest dwubiegunowość (nie przypadkiem karta oznaczona jest liczbą 2). Sama postać Arcykapłanki uosabia siłę pasywną, jednoczącą przeciwstawne elementy: przestrzeń duchową z materialną, świadomość z nieświadomością, żeńskość z męskością. Dlatego właśnie ukazuje się ją siedzącą między kolumnami, jakie ponoć stały przed świątynią Salomona.
Białą kolumnę oznakowano literą J (hebrajska Jachin, stałość), a czarną literą B (Bohaz, siła). Biel symbolizuje pozytywne moce, męskość, aktywność, energię yang, dzień, jasność, Słońce. Czerń – Ziemię, kobiecość, energię yin, negatywne siły, słabość, ciemność, Księżyc. Słońce i Księżyc odzwierciedlają wzajemne przenikanie się energii żeńskiej i męskiej. Te dwie potęgi w człowieku uzupełniają się, lecz także zmagają ze sobą. Biały kolor przedstawia ponadto ścieżkę wiedzy, przede wszystkim mistycznej. Czarny – alchemię i okultyzm.
Postać kobiety okryta jest od stóp aż po włosy, co dowodzi, że nie liczy się jej cielesność, ale wartości moralne. Błękitna barwa szat obrazuje uczuciowość, natomiast białe fragmenty – niewinność.
Kapłanka zachęca Głupca do penetracji świata wewnętrznego. Jest strażniczką sekretów tarota.
Za jej plecami widać kolorową kotarę, osłaniającą przejście do świata duszy. Namalowany na tkaninie wzór odwołuje się zarówno do symboliki Drzewa Życia, jak i alegorycznego wizerunku kobiecych (owoc granatu) i męskich (palmy) narządów płciowych .
Zwój Tory, który Kapłanka trzyma w lewej dłoni, stanowi symbol wiedzy. Zatem droga za zasłonę – w głąb tajemnicy Poznania – wiedzie przez mądrość, intuicję, koncentrację na własnym wnętrzu. Prawdziwej mądrości dostąpić można wyłącznie w przestrzeni duchowej, dzięki medytacji oraz twórczemu natchnieniu.
Za kotarą widnieje tafla wody. Woda wyobraża Podświadomość, a więc wszystko, co ukryte, wyparte, zagadkowe. By do niej dotrzeć, Głupiec–Mag musi odrzucić racjonalizm, a kierować się tylko odczuciami i wrażeniami. Podążać za wewnętrznym głosem.
Dopiero wtedy wstąpi na ścieżkę prowadzącą do uzyskania duchowej inspiracji, kontaktu z Bogiem.
Zrozumie przesłanie tarota.
Diadem na głowie Kapłanki obrazuje trzy fazy Księżyca. Księżyc wznoszący się przedstawia płodność, wzlot. Pełnia – magiczną, świętą kobiecość. Malejący sierp wieszczy upadek i zgon. (Przyjrzyj się Wielkiemu Arkanowi XVIII. Księżyc to Ciemność, Zaś Słońce, kolejny arkan tarota, unaocznia twórczą energię, boskie Światło. Kapłanka spaja moce Światła i Ciemności. Obecnie podpowiada Głupcowi, kim będzie i dokąd trafi, gdy wreszcie osiągnie wyższe etapy duchowej egzystencji.)
Księżyc pod stopą Papieżycy raz jeszcze wskazuje na jej kobiece cechy oraz potrzebę rozwijania intuicji. Tak samo woda, w którą przemienia się dół sukni Arcykapłanki.
Krzyż na piersi symbolizuje cztery strony świata, życie i śmierć. Również połączenie przeciwieństw, świadomość i nieświadomość.
Kiedy karta jest w pozycji odwróconej, zwój Tory wymyka się z ręki Kapłanki. Spada, uniemożliwiając Głupcowi odczytanie przekazu. Mimo to sądzi on, że poznał i posiadł tajemnicę. Jednak w istocie dostąpił tylko kłamliwego objawienia. Kapłanka staje się teraz dla niego Władczynią Demonów.
Maria Bigoszewska